Skip to content

Shortly after the publication of the article in Point who accused the Garrido-Corbière couple of having exploited an undocumented cleaning lady, the two deputies La France insoumise (LFI) firmly denied on June 22: “Everything is false”, they protested.

We offer our flat and sincere apologies to Raquel Garrido and Alexis Corbière, as well as to our readers.

Very rare, the article was finally removed the next day. “The additional checks that we have carried out have revealed to us that errors and breaches of caution have been made,” acknowledged the director of the weekly, Etienne Gernelle, in a message published on Twitter and on the magazine’s website.

“We present our flat and sincere apologies to Raquel Garrido and Alexis Corbière, as well as to our readers”, he underlined, indicating that an internal investigation was being carried out “to understand what happened”.

Insufficient in the eyes of the couple of deputies on the left. “I demand the immediate dismissal” of the journalist author of the article, Aziz Zemouri, tweeted Raquel Garrido, continuing: “I will not stop there[…]. My family has suffered too much. The harm done is indelible.”

Her husband also believes that sanctions must be pronounced: “It is the honor of the profession that is at stake and the confidence that citizens place in the press”, judged Alexis Corbière, also on Twitter.

“The slanderers of Corbière and Garrido confess their falsehood. They would do well to wonder about the slope they have taken and the reasons for which they use such informants”, for his part reacted on Twitter the leader of the Insoumis, Jean-Luc Mélenchon.

Two complaints in preparation

According to AFP, the couple’s lawyer Xavier Sauvignet indicated that he was preparing two complaints, one for public defamation and another against X for forgery and use of forgery and identity theft.

In a context of still massive mistrust of the public towards the press, this affair is damaging to the image of the weekly. “The entire editorial staff is deeply affected by the breach of the basic rules of journalistic ethics”, reacted the Society of Editors (SDR) of the Point in a press release. This body, which represents journalists on questions of ethics, says it is “fundamentally attached to the necessary verification of all information before publication, and cannot tolerate that the reputation of the newspaper be tarnished by individual shortcomings”.

As soon as it was published, the article was massively taken up on social networks by political opponents of the couple of Nupes-LFI deputies.

In two articles posted online on June 23, the Mediapart investigation site and the information verification service of ReleaseCheckNews, meanwhile contradicted the initial claims of the Point.

The article of Point claimed in particular that the Garrido-Corbière couple exploited an Algerian housekeeper without papers whom they had not declared.




RT

Not all news on the site expresses the point of view of the site, but we transmit this news automatically and translate it through programmatic technology on the site and not from a human editor.